Treffler Tamas: Legrugoszelep parametereinek hatasa a jarmu legrugozasi rendszerenek viselkedesere

Az embernek osidok óta alapveto igénye a leheto legnagyobb kényelem. Ez igaz az élet minden területére, így a közlekedési eszközökre is. Ez az igény a jármuveken eloször az "utastér" belso kényelmének javításában jelent meg. Ekkor kezdték el az elokeloségek és gazdagok közlekedési eszközeinek belso párnázását, szépítését. Ez ido tájt még a rendelkezésre álló ismeretek hiányossága, a technológia fejletlensége és a viszonylagosan kis sebességek miatt a felfüggesztések meglehetosen kezdetlegesek voltak. Késobb, ahogy a sebességek egyre fokozódtak, újabb és újabb találmányok születtek, ám ekkor még általában csak a maximális kényelemet tartva szem elott.

A huszadik században, ahogy a motorizáció robbanásszeru fejlodésnek indult és a követelmények ugrásszeruen megnottek, egyre több új találmány született, hogy hogyan lehetne a sebesség, és tegyük hozzá, a terhelhetoség növekedése mellett is kielégíteni a megnövekedett igényeket, hiszen az utóbbi évtizedekben a felfüggesztéseknek már nemcsak kényelmi elvárásokat kell kielégíteniük, hanem egy sor új, és a napjainkban is folyamatosan változó, szigorodó követelményt. Ilyenek például a maximális biztonság, a leheto legkisebb fogyasztás és a növekvo szállítási sebességek.

A biztonságra gyakorolt hatása mindenki által könnyen belátható, hiszen a felfüggesztési elemek paraméterei közvetlenül befolyásolják a felépítmény és a híd lengéseit, és ezen keresztül alapvetoen meghatározzák a jármu manoverezo képességét. A relatíve nagyobb biztonság nagyobb szállítási sebességeket és ennek következtében csökkeno szállítási idoket tesz lehetové.

Ezen elvárások csak olyan felfüggesztési elemekkel biztosíthatók, melyeknek paraméterei megfeleloen változtathatók. Ilyen elem a légrugó is, amelynek merevsége a légrugó-szelep segítségével széles határok között változtatható és ezáltal a jármu felépítményének lengésszáma viszonylag állandó értéken tartható.

Ezen elozmények ismeretében értheto tehát, hogy napjainkban is fokozott ütemu fejlesztés folyik a vezeto jármugyártóknál és beszállítóiknál. Ez ugyanis az alapja a piaci sikernek, a vásárlók elismerésének és ezen keresztül a profitnak. Ez magyarázza azt, hogy a KNORR-BREMSE GMBH - amely a világ egyik vezeto fékrendszer gyártója – is részletesebb információk megszerzésére törekszik ezen a területen, amelynek része lehet az általam is választott diplomamunka kiírása.