Szautner Bela: Kulonleges feltoltesi eljarasok

Takacs Kalman: McPherson rendszeru felfuggesztes szamitogepes meretezese

A korszeru, megfelelo menettulajdonságú, biztonságosan üzemelo gépjármu csak célszeruen megválasztott, helyesen kialakított futómuvekkel és kerékfelfüggesztéssel valósítható meg. A futómu nem más, mint a kerékszerkezet, a kerekek felfüggesztése és egymáshoz való-valamilyen szintu - kapcsolása. A futómuvek feladata a különbözo erohatásokfelvétele,ahajtásból,ill.fékezésbolszármazóforgatónyomaték továbbítása, a gépjármu valamint az út közötti mindenkori kapcsolat létrehozása és a megfelelo lengéskényelem biztosítása. A gépjármu gumiabroncs egy tenyérnyi felületen érintkezik a talajjal. Ennek a felületnek a nagyságát csak bizonyos határig lehet növelni, ezért a stabilitás növelésének módja az érintkezési felület és a talaj kapcsolatának javítása. A jármu menetstabilitását, irányítását- akár egyenes vonalú haladásról, akár ívmenetrol van szó - csak addig és csak akkor képes a jármuvezeto befolyásolni, amíg a kerekek eroket tudnak átvinni a talajra. Ez a tulajdonság többmindennek a függvénye, függ a jármu súlypontjától, a hajtásmódtól, a kormányzási geometriától, de legnagyobb mértékben a felfüggesztés elemeitol.

Épp úgy mint gépjármu többi része (motor, karosszéria stb.) a futómuvek is fejlodnek, bár utóbbiról általában a közvélemény kevesebbet tud. A futómuvek korszerusödése legjobban talán a Foma-1 versenyeken figyelheto meg, ahol a turbófeltöltéses motorok kitiltása után, a jóval gyengébb szívómotorok eIlenére egyre jobb köridoket futnak a versenyzok. Ez pedig nagyrészt a felfüggesztés fejlodésének köszönheto. Ezek a csúcstechnológiát jelento megoldások lassan át kerülnek a közúti közlekedésbe is.

Az utóbbi idoben megjelent a több lengokaros elsokerék felfüggesztés (Audi A4), és a különbözo elektronikusan vezérelt szintszabályozós rendszerek (Citroen).

Napjainkban elotérbe került a biztonság kérdése. A modern mellso futómuvektol ma már elvárható, hogy:

- a berugózás ill. elkormányzás függvényében a kerék a stabilitást növelo helyzetbe billenjen,

- esetleges defekt, vagy egyenlotlenül fogó fék esetén ne keletkezzen stabilitást csökkento nyomaték, sot legjobb ha stabilizáló nyomaték lép fel.

Manapság az elso futómuveknél gyakori az alsó keresztlengokarból és a függocsapszeg szerepét is betölto teleszkópos kerékvezeto elembol álló kialakítás. Ez foglalja magába a hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítót amit a csavarrugó vesz körbe. Így az egész elrendezés nagyon helytakarékos, ami különösen a keresztben elhelyezett orrmotor esetén nagy elony. Ezt a felfüggesztési módot nevezik Mc-Pherson felfüggesztésnek

Az ilyen kialakítású mellso futómu geometriai- és szilárdsági számításához nyújt segítséget az általam írt program. A futómu tervezése hosszadalmas és sok próbálgatást igényel, amíg a megfelelo kerékgeometriát biztosító felfüggesztési pontokat meghatározzuk. Joggal vetodött fel tehát egy számítógépes eljárás kidolgozása, amely többek között az autógépész hallgatók IX. félévi futómu tervezési feladatának elkészítésében is hathatós segítséget nyújthat.