Szautner Bela: Kulonleges feltoltesi eljarasok
A nagyobb teljesítmény és a jobb hatásfok a gozgépek megjelenése óta általános igény a motoroknál. A fotengelyen nyerheto hasznos teljesítmény a henger(ek)be bejuttatott tüzeloanyag mennyiségével arányos. A növekvo tüzeloanyag mennyiségnek azonban határt szab az égés - mint kémiai reakció - létrejöttéhez és fenntartásához szükséges elméleti (más néven stöchiometrikus) tüzeloanyag-levego (02) keverési arány. Ha az elméletileg szükségestüzeloanyag-levego keverési arányt meg akarjuk orizni, és emellett teljesítménynövekedést szeretnénk elérni, akkor a ciklusonkénti tüzeloanyag növelése mellett, növelni kell a beszívott levego mennyiségét.
Ennek egyik lehetséges módja a feltöltés. A belsoégésu motoroknál a feltöltés-technika ott terjedt el eloször, ahol a nagyhatásfok-és teljesítmény-suruség az igény. A nagy fajlagos teljesítményu haszongépjármuveknél a jó hatásfok és a kis fajlagos tüzeloanyag-fogyasztás, valamint az egyre szigorodó emissziós határérték betartása feltöltés nélkül már nem, vagy csak nagyon nehézkesen valósítható meg. Napjainkban a korszeru, feltöltött személygépjármu dízel motorok emissziós és fogyasztási tulajdonságaik következtében, egy környezetbarát alternatívát jelentenek a hármas hatású katalizátorral szerelt személygépjármu benzinmotorokkal szemben. Ez kiegészül azzal, hogy feltöltovel, a jármu üzeméhez jobban illeszkedo nyomatéki jelleggörbét lehet elérni az egyes gépjármu motoroknál.
A környezetvédelmi, forgalmi és gazdaságossági szempontok ma már egyre inkább megkövetelik a jármumotorok feltöltését. Ez az igény a benzin motoros gépjármuveknél elsosorban a hengerurtartalom csökkentésére és a teljesítmény növelésére irányuló vásárlói elvárásokat valamint, választékbovítést szolgálta. Feltöltéssel ezzel egyidejuleg azonban lecsökkent a motorok CO2 emissziója, ami az üvegházhatás szempontjából kedvezo. Az egyre szigorodó törvényi korlátozások ezt meg is követelik. Egy jól illesztett tölto; a teljesítmény és a nyomaték növekedésen túl a motor, fajlagos fogyasztás csökkenését is eredményezi. A dízelmotoroknál az emissziós eloírások kielégítése ma már egyre nehezebben teljesíthetok feltöltés nélkül. Egyes gyárak már nem gyártanak feltölto nélküli dízel motorokat. Az amúgy is jobb hatásfokú dízel motorok teljesítménye és nyomatéka tovább növelheto, a tüzeloanyag-fogyasztás és a káros-anyag kibocsátás csökkeno érékei mellett.
Ezen diplomamunka keretében csak a közúti jármuvekkel kapcsolatos különleges, de megvalósított feltöltési eljárásokat szeretném egyes típusokon keresztül bemutatni, mivel ezek a köztudatban is kevésbé ismertek, és ezek közül egyes feltöltok alternatívát jelenthetnek a Turbó valamint a Comprex feltöltéssel szemben.
Különleges jelentoséget tulajdonítok azoknak a feltöltési eljárásoknak, amelyek a motor szívócsövében létrejövo nyomás – és depresszióhullámok energiáját hasznosítják. A diplomatervem keretében kidolgoztam egy számítógépes eljárást, amelyet a Gépjármuvek Tanszéken található motor programhoz illesztetem. Ily módon a programot alkalmassá tettem a lengocsöves motorfeltöltés vizsgálatára.