Motika Ferenc:
Rabszállító tervezése
Hazánkban az utóbbi években közismerten megnott a bunözési arány. Ez nemcsak a hatékonyabb bunmegelozést és bunüldözést, hanem a fejlettebb büntetés végrehajtást is szükségessé teszi. Ennek elso fázisában, az orizetbe vételtol az ítélethozatalig terjedo idoszakban az orizetesek fogva tartása és szállítása a rendorség feladata. Az orizetesek orzésére és szállítására vonatkozóhazai rendeletek és a rendorségi jármuvekre vonatkozó hazai és külföldi rendeletek betartásához illetve az európai csatlakozáshoz szükséges harmonizáció feltételeinek megteremtéséhez fontos, hogy a rendorség fejlett muszaki háttérrel rendelkezzen az orizetes szállítás területén is. Ennek egyik eleme a kiírt feladatban szereplo 6 orizetes + 3 kíséro szállítására alkalmas rendorségi rabszállító gépjármu megtervezésének magas muszaki színvonalon való végrehajtása.
Maga a tervezési feladat két fo részbél tevodött össze. Az elso részben az átalakításhoz megfelelo alapjármuvet kellett kiválasztani, majd a második részben ezt a jármuvet kellett átalakítással a feladat végrehajtására alkalmassá tenni. Ennek a két résznek, és a hozzájuk kapcsolódó részeknek a kidolgozására a következo sorrendben került sor :
- Elso lépésként az idevonatkozó rendorségi és hatósági rendelkezéseket gyujtöttem össze és tanulmányoztam át. A témához tartozó meghatározó jelentoségu rendeletek a következok :
- 19 / 1995 ( XII. 13. ) BM rendelet a rendorségi fogdák rendjérol ,
- 6 / 1990 KöHÉM rendelet a gépjánnuvek forgalomba helyezésérol és üzemben tartásáról .
Mindkét rendelet legfontosabb paragrafusait ismertetem a diplomaterv elso részében.
- Második lépésként a különbözo orizetes szállítással és gépjármu üzemeltetéssel foglalkozó budapesti és megyei rendorkapitányságokat felkeresve összegyujtöttem a felhasználói igényeket és kikértem a jelenleg használatban lévo rabszállító jármuvekkel szerzett tapasztalatokat így feltárva azok hiányosságait és feltérképezve a fejlesztések lehetséges irányát. Az igényfelmérés és tapasztalatgyujtés során a következo rendorkapitányságokat kerestem fel :
- Budapesti Rendor Fokapitányság Muszaki Osztálya ,
- Budapesti Rendor Fokapitányság Orizetes Fogva tartási Osztálya ,
- Budapesti Rendor Fokapitányság Muszaki Telepe ,
- Pest Megyei Rendor Fokapitányság .
Az összegyujtött igényeket és tapasztalatokat beépítettem az alapjármu kiválasztási szempontjaiba és az átalakítás megtervezésébe.
- Harmadik lépésként az alapjármu két alapvetoen eltéro átalakítási konstrukcióját hasonlítom össze, kiválasztva a ketto közül az átalakításra és az átalakítás utáni feladat elvégzésére alkalmasabbat. Az összehasonlítási szempontokat és az összehasonlítást részletesen ismertetem a diplomatervben.
- Negyedik lépésként a hazai kereskedelmi forgalomban lévo, az átalakításra és az átalakítás utáni feladat ellátására alkalmasnak vélt gépjármuvek fobb muszaki adatait gyujtöttem össze felkeresve az egyes márkakereskedoket és szervizeket.
Az összes ilyen típus alapveto muszaki adatait a diplomaterv elso részében összefoglalóan ismertetem. míg néhány részletesen is megvizsgált típus további muszaki és kiszolgálói háttér adatait az alapjármu kiválasztása során ismertetem.
- Ötödik lépésként a kiválasztott átalakítási konstrukciónak és alapjármunek megfelelo méretezési számításokat végzem el. A felhasználói tapasztalatok összegzésekor sok tapasztalati értéket szereztem, amit segítségül vettem az átalakítás megtervezéses során, azonban az orizetesek ülopadjainak statikai méretezését, az elektromos rendszer méretezését, a szelloztetés méretezését és a futés méretezését részletesen is elvégeztem. A számítások menetét és a számítások eredményeit ismertetem a diplomatervben.
- Hatodik lépésként a hazai kereskedelemi forgalomban megtalálható és a méretezésekkel megállapított muszaki paraméteru beépítésre kerülo segédberendezések forgalmazóit felkeresve azok muszaki és beépítési adatait és utasításait gyujtöttem össze. Az így összegyujtött segédberendezésekbol választottam ki a legmegfelelobbet. A kiválasztott típusok adatait a méretezések után ismertetem.
- Hetedik lépésként az alapjármu átalakításának ismertetését végzem el. Az átalakítás egyes munkafázisainak részletes leírását, a felhasznált anyagok és eszközök listájával együtt szerelési sorrendben ismertetem.
- Nyolcadik, befejezo lépésként az átalakított jármuvet szemlélteto összeállítási rajzokat készítettem el. Ez a következoket tartalmazza:
- 1 darab "Al" méretu, a teljes jármuvet három nézetben bemutató összeállítási rajzból, darab "A?" méretu, egyedi gyártású elülso válaszfalat, hátulsó válaszfalat és orizetes padot bemutató rajzból ,
- és &127; darab "A&127;" méretu. fobb rögzítési pontokat bemutató rajzból.
A rajzokat csatolom a diplomatervhez.
Ebben a nyolc részben tehát átfogó képet és részletes muszaki leírást adok az általam megtervezett rabszállító gépjármu átalakításról.