Koncz Gabor: A gepjarmu-jotallas es szavatossag muszaki vizsgalati kerdesei
A gépjárművek garanciális és szavatossági műszaki problémáinak megítélése igen érdekes és összetett témakör, amely a mérnöki felkészültségen kívül alapos jogi tájékozottságot is igényel. Érdekes, mert maguk a panaszok változatosak, és a cél nem csak a kifogásolt jelenség okának, hanem az eredetének a meghatározása is. EI kell dönteni, hogy egyáltalán hibáról van-e szó, és ha igen, akkor az gyártóművi, üzemeltetés közben fellépő vagyüzemeltetőimulasztásravezethető-e vissza.Felelősségteljes,mert a megállapítások alapján hozott döntést az ügyfél, a gyártómű, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és netán a bíróság előtt is meg kell tudni védeni ill. el kell fogadtatni, ami az elvárások különbözősége és a jogértelmezés eltérése miatt meglehetősen nehéz feladat.
A VÁSÁRLÓK ELVÁRÁSAI Magyarországon a gépkocsi még inkább vagyontárgy, mintsem normál használati eszköz számít. Az emberek többsége hosszú kuporgatás után veszi meg kis vagy alsó- közép kategóriás gépkocsiját és igen magas elvárásai vannak a gépjárművel szemben. Úgy gondolják, évekig semmi hibája sem lehet, folyamatosan tudják használni, emellett nem is kell költeni majd a nagy nehezen megvásárolt autóra. Pedig a kötelező szervizek és az időszakosan cserére szoruló alkatrészek is komoly kiadást jelentenek. Néhány tulajdonos számára az is meglepő, hogy a MERKUR-os időkből megszokottól eltérően a kötelező szervizekért egyáltalán fizetni kell.
A PANASZOK OKAI Gyártási hiba minden elővigyázatosság és szigorú minőségellenőrzés ellenére is felléphet. A beszállítók nagy száma és már egy alsó-közép kategóriás gépkocsinál is kb. 25-30 ezer felhasznált alkatrész alapján törvényszerű, hogy időnként igenis kisebb- nagyobb hibák jelentkeznek egy adott járművön vagy akár egy típusnál is. Mindennek a kizárása lehetetlen, legfeljebb az előfordulás valószínűsége csökkenthető, és ebben van lényeges különbség a különféle márkák és persze emiatt az áraik között is. A panaszok nagyrésze azonban irreális elvárásokkal, nem megfelelő használattal, és véletlenszerű jelenségekkel (pl. kőfelverődés) hozható kapcsolatba.
A GYÁRTÓI OLDAL Az autógyártók nehezen fogadják el a magyarországi, számukra különös jogi szabályozást és intézményrendszert, a nem mindig kiszámítható bírósági gyakorlatot és a túlzott vásárlói elvárásokat. Mivel a gépkocsi-forgalmazók többsége komoly nemzetközi hálózatot és egy bevált elbírálási rendszert mondhat magáénak, természetesen nem tudnak és nem is akarnak túlzott mértékben igazodni a hazai viszonyokhoz. Nyugat- Európában általában alaposabb indokokkal, komolyabb javítások igényével reklamál az ügyfél, elsősorban nem anyagi helyzetére hivatkozva kér díjmentes javítást, de sokkal inkább tisztában van a jogaival, és nézeteltérés esetén határozott ügyvédi vonal és kialakult, kiszámítható bírói gyakorlat segíti igénye érvényesítésében.
A FELADAT KIDOLGOZÁSA A dolgozat a jogi szabályozás törvényben rögzített és gyakorlati oldalával, a különböző márkák garanciális feltételeinek az összehasonlításával és a típustól függetlenül előforduló, jellemző panaszokkal, hibákkal és a felelősség eldöntése szempontjából fontos árulkodó jelekkel, eljárásokkal foglalkozik a jelenségek gyakorisága, a keletkező anyagi kár és a személyi sérülés lehetőségének figyelembevételével kialakított terjedelemben. A jogi rész összeállítása során kötelességemnek éreztem egy átfogó, kizárólag a személygépjárművekre vonatkozó jogszabályi és bírói döntésekre támaszkodó, és a garanciális problémákkal foglalkozó mérnökök, szakértők munkáját megkönnyítő fejezet megalkotását. A garanciális panaszok elbírálásának szabályozása és az ezzel kapcsolatos statisztika az autógyártók féltve őrzött, bizalmasan kezelt adatai közé tartozik, így nem adható ki. Emiatt a garancia és a szavatosság területén járatos igazságügyi szakértőkkel, a fogyasztói panaszok elbírálásával hosszú ideig foglalkozó KERMI munkatársaival és a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség szakembereivel és evvel a szűk területtel korábban vagy jelenleg foglalkozó mérnökökkel vettem fel a kapcsolatot. Igyekeztem lehetőség szerint behatárolni a garanciális és szavatossági időszak alatt jelentkező nagyszámú vagy jelentős anyagi kárral járó, esetleg veszélyhelyzetet is teremtő meghibásodások körét. Tanulmányoztam szakértői véleményeket, és részt is vettem konkrét esetek vizsgálatánál és elbírásánál. A gyártási folyamat alaposabb megismerése és a lehetséges gyártási eredetű hibák feltárása érdekében látogatást tettem az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi OPEL gyárban.