Jakus Bela: A kozponti- es hengerenkenti befecskendezo rendszerek osszehasonlitasa

A fejlett társadalmak napról napra egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetvédelem fontosságára. A szigorodó eloírásokkal gazdaságos módon csak az elektronikusan vezérelt befecskendezo rendszerekkel lehet lépést tartani, melyek térhódítása a mai, mikroelektronika uralta világban megállíthatatlan.

A Skoda gépkocsikban is 1994-tol felváltotta az egyébként kiválóan muködo Jikov karburátort a Mono-Motronic központi befecskendezo rendszer. Az új technológia a hibakeresés és javítás terén komoly kihívást jelentett a szervizek számára. A diagnosztikai vizsgálatokhoz speciális muszerre van szükség, s a "klasszikus" autószereloknek is meg kellett ismerkednie az autóvillamosság alapjaival.

Ma már a Mono-Motronic is a múlté, 1997-tol megjelent sorozatgyártásban a Simos 2P befecskendezo rendszer, mely hengerenkénti befecskendezéssel adagolva az üzemanyagot még momabb keverék összetétel beállítást tesz lehetové.

Munkám során a fo hangsúlyt e két befecskendezo rendszer bemutatására fektettem, melyen keresztül lehetoség nyílt a részrendszerek részletes ismertetésére is, átfogó képet adva a gépjármutechnika mai fejlettségérol.

Az utolsó fejezetekben a különbözo részegységek muszeres vizsgálata kapott helyet, ahol a fo szempont a vizsgálat ún. speciális célszerszámok nélküli végrehajthatósága volt.

 Ezúton is köszönetet mondok Papp László, Dunay Péter és Szabó Csaba kollégáknak valamint Dr. Finichiu Liviu tanszéki konzulesemnek, akik segítettek a diplomamunkám megvalósulásában.