Izso Gabor: Autobusz lengesenek modellezese az "Alaska" prgram segitsegevel

A muszaki kutatások, fejlesztések területén napjainkban már elképzelhetetlen számítógép nélkül eredményeket elérni. A számítógép alkalmazásával bonyolult feladatokat oldhatunk meg, összetett kísérletek eredményeit kaphatjuk meg pillanatok alatt, elkerülhetünk rengeteg fáradságos munkát és felesleges költséget. A hatékony számítógépes munkához az adott témához készített programra van szükségünk. Ezek a programok általában egy meghatározott szuk területen használhatók igazán. Az alaska nevu program többtömegu lengorendszerek kinematikai és dinamikai vizsgálatára alkalmas. Ez azt jelenti, hogy megfigyelhetjük a lengorendszert alkotó elemek mozgásának sajátosságait, az azt kiváltó tényezoket, a rendszerben muködo eroket és ezek összefüggéseit. Nem számíthatunk viszont igénybevételeket, nem méretezhetünk különbözo alkatrészeket. Azért esett erre a témára a választásom, mert mindig érdekeltek a számítógép felhasználásának területei, a modellezések, folyamatok szimulálása. Érdekesnek tartom, valós rendszerek, folyamatok leképezésének kérdéseit, majd az ezekkel folytatott vizsgálatokat. Egy jó modell létrehozása után könnyu észrevenni összefüggéseket, megtalálni optimális értékeket. A valóságban óriási költségekkel járó kísérleteket lehet elvégezni percek alatt. A modellt természetesen ellenorizni kell, hogy a céljainknak megfeleloen követi-e a valós rendszer tulajdonságait. Ez azt jelenti, hogy a kezdeti idoszakban sok kísérletet kell végezni az összehasonlítás céljából, de hosszú távú fejlesztések esetén a költségek megtérülnek.

A kiválasztott prototípus egy Ikarusz gyártmányú távolsági autóbusz. Ezzel a típussal az AUTÓKUT Rt. - továbbiakban AUTÓKUT - végzett vizsgálatokat, így lehetoség van a modell minoségének megállapítására. A cél egy olyan modell létrehozása volt, amelyen vizsgálhatók a lengorendszer paramétereinek változtatása során tapasztalható jelenségek, összefüggések. Könnyen meg lehessen változtatni az alapadatokat a szélesebb köru vizsgálatok érdekében. A modell tulajdonságai minél jobban megközelítsék a valós rendszer tulajdonságait, mégse legyen túl bonyolult a felépítése. Végül szeretnék köszönetet mondani konzulenseimnek Dr. Dezso Kálmánnak és Dr. Mihálffy Pálnak önzetlen és megérto segítségükért, amely nem mindig lehetett hálás feladat, valamint Doktor Sándornak, az AUTÓKUT munkatársának gyakorlatias tanácsaiért és Dr. Susánszky Zoltánnak, a Csepel Autógyár mérnökének, a független kerékfelfüggesztésu autóbuszok sajátosságairól tartott eloadásáért, bemutatójáért és az információgyujtésben nyújtott segítségéért.