Ilinyi Balazs: Haszonjarmuvek elektronikus fekrendszereinek specialis szenzorai

Napjainkban az elektronikus berendezések mind szélesebb körben hódítanak teret a gépjármuvekben is. Ezek a berendezések egyaránt szolgálhatják az autózás kényelmét, biztonságát, de ma már jelen vannak a motorvezérlésben is. A kényelmi kiegészítok elterjedése nem új keletu jelenség; már az ötvenes évek amerikai gépkocsijain általánosan elterjedt megoldásnak számítottak az elektromosan mozgatott ablakok, lehajtható tetoszerkezetek, fényszóró tompító berendezések, stb.… Az igények kielégítésének ma már csak a vevo pénztárcája szabhat határt.

Jóval kisebb múltra tekintenek vissza az autózás biztonságát szolgáló elektronikus berendezések. Noha ezek egy részének muködés elve a kényelmi berendezésekkel egyidos,(pl..Mercedes-Benz légzsák szabadalma) elsosorban az ezekhez szükséges technológia fejletlensége megakadályozta ezek korai elterjedését. Így az elso gyakorlati megvalósítások csak a 70-es évek végére, 80-as évek elejére tehetok. Napjainkban elsosorban a mikroelektronika és a számítástechnika rohamos fejlodésének köszönhetoen soha nem látott mértékben fejlodik a gépjármuvek ezen területe. Különösen igaz ez a legújabb haszongépjármuvekre. A közép-, és nagykategóriás kombi személygépkocsikon lassan általánossá váló szintszabályozás mind több tehergépkocsin tunik fel, a blokkolás-, és kipörgésgátlók pedig ma már alapkövetelménynek számítanak a nehéz tehergépkocsikon valamint autóbuszokon.

Ezen jármuvek egyes, személygépkocsikénál összetettebb szerkezeti elemei (pl. fék, felépítmény ) lehetoséget adnak olyan jellegu fejlesztésekre, amelyeket a személygépkocsik (ma még) nem igényelnek. Ezek közé tartozik az elektronikus vezérlésu fékberendezés, kiegészítve egy olyan összetett elektronikus menetstabilizáló rendszerrel, amely szinte minden körülmények közt biztosítja a haszongépjármu uralhatóságát. A már korábban említett blokkolás-, és kipörgésgátlók kiegészítve ezen új fejlesztésu berendezésekkel lehetoséget adhatnak a haszongépjármuveket érinto balesetek számának csökkentésére, megóvva ezzel a szállított áru épségét ís. A jövo útja minden bizonnyal egy olyan átfogó elektronika kifejlesztése, amely egyaránt ellenorzése alatt tartja a gépjármu meghajtására szolgáló berendezést (motort), valamint a jármu kormányzását, és fékezését ellátó berendezéseket (blokkolás-, és kipörgésgátló), továbbá szoros kapcsolatot tart fent az egyéb jármu-, vezeto-, rakomány-, és utasbiztonságért felelos berendezésekkel. Ez utóbbiak között egyaránt megtalálható lenne a jármu globális tájolásáért felelos muholdas navigáció (GPS), a jármun belüli elmozdulásokat detektáló elektronikus rendszer (ki-/berugózás érzékelok, felépítmény mindenkori helyzetét felügyelo elektronika), valamint egy esetleges baleset bekövetkezésekor aktivizálódó komplexrendszer (légzsákok, övfeszítok, üzemanyag-elzárók, mentoket, vagy a tulajdonost értesíto elektronikák).

A dolgozat témája két, új fejlesztésu elektronikus rendszer által felhasznált szenzorok kiválasztása. Az elso részében e két rendszernek, a menetstabilizálónak és a felépítmény szintszabályozónak a rövid ismertetése található, majd utána részletesebben foglalkozik az érzékeloket éro környezeti hatásokkal, muködési körülményeikkel, a gépjármube való beépítésük nehézségeivel. Megpróbálja felkutatni a beszerezheto típusokat, és muszaki paramétereik alapján javaslatot adni esetleges alkalmazásukra.