Motorok fogalom-meghatározásai. A hengerben végbemenő folyamatok röviden. Főbb jellemzők, fajlagos mutatók. A motor hőmérlege. Motorok jelleggörbéi. Motorhajtó tüzelőanyagok. Motorolajok. Tüzelőanyagok szűrése. Benzinmotorok keverékképző eszközei. Az elemi karburátor elmélete, szállítása. Karburátorok működése. Benzinbefecskendezés. Hengerenkénti és központi benzinbefecskendezők. Dízelmotorok keverékképző eszközei. A nyomócsövekben fellépő áramlás leírása. Nyomáshullámok. A porlasztók. A befecskendező-szivattyúk. Forgódugattyús befecskendező-szivattyúk. Forgóelosztós ( disztribútoros ) befecskendező-szivattyúk. GMC és Cummins PTC befecskendező rendszerek. A befecskendező-szivattyúk szállítási karakterisztikái. Szabályozók. Motorok kenőrendszere. Olajszivattyúk. A kétütemű motorok kenőrendszere. Olajszűrők. Statikus és dinamikus olajszűrők. Motorok indítása. Indítás nagy hideg esetén. Indítóberendezések. Motorok hűtése. Folyadékhűtés (vízhűtés), léghűtés. A kenőolaj hűtése.
Belsőégésű motorok szerkezetei és dinamikája. Belsőégésű motorok kiválasztásának és alkalmazásának szempontjai: összehasonlító paraméterek, geometriai jellemzők, gazdaságossági kérdések, környezeti hatások, fajta és működésmód szerinti összehasonlítás, hengerelrendezések. A motor állórészének kialakítása, konstrukciós elvek, méretezés: forgattyúház, hengerperselyek, csapágy-kialakítások, az öntvény kialakítás szempontjai, hengerfej (égéstér kialakítások), hengerfej tömítés és leerősítés. A forgattyús hajtómű kialakítása, működése és igénybevétele: dugattyúk, csapszegek, gyűrűk, a hajtórúd és csapágyazása, forgattyús tengelyek és tengelycsapágyazások, tengelyvég kialakítások, a lendítőkerék, ellensúlyok és felerősítésük, rögzítő (nyúló) csavarkötések. A forgattyús mechanizmus kinematikája és dinamikája: a különböző hajtómű rendszerek mozgástörvényei, tömegerők, nyomatékok, kiegyenlítési lehetőségek, a motor tangenciális diagramjai, lendítőkerék méret-meghatározás, gerjesztő hatások, torziós lengések csökkentése, lengéscsillapítók. A belsőégésű motorok töltetcseréje, vezérlése: szelep és résvezérlési megoldások, alkalmazás, szelepek elhelyezése az égéstérben, szelepműködtető mechanizmusok, szelepek és szeleprugók, vezérműtengely-bütyök kialakítások, bütyök és szelep foronómiai görbéi, dinamikai hatások, a szelepvezérlés mint lengőrendszer, szelepvezérlés minősítése, időkeresztmetszetek, szelephézag kiegyenlítők, áttétel, himbák, stb.
Belsőégésű motorok munkafolyamatai. Energia átalakulás a belsőégésű motorokban, ezek ismeretének fontossága a motor tulajdonságai szempontjából. Az indikátor diagram mérése, analízise az energia átalakulási függvények meghatározása céljából. Az égés megindulásának feltételei a szikragyújtású motorokban, a szikrakisülés jellege és fázisai. Az égés jellegzetes fázisai. A lángfront terjedés és a turbulenciafok kapcsolata. A perdületes és a "tumble" áramlás létrehozása, mérési és szimulációs módszerek, eredmények. A jellegmező szerinti gyújtás vezérlés jelentősége és alkalmazási területei. Rendellenes égés és az ezt létrehozó égésmechanizmusok, kísérleti módszerek ennek meghatározására. A benzinmotorok égéstér kialakítása.
Dízelmotorok égésrendszerei. A befecskendezés, a gyúlási késedelem, a légmozgás, az égési függvény és a nyomásfolyamat közötti kapcsolat közvetlen befecskendezésű motoroknál. A gyúlási késedelmet meghatározó tényezők. A közvetlen befecskendezésű motorok jellemző alkalmazási területei és fejlesztési módszerei, a füstképződés és korlátozó hatása. A személygépkocsikban használt égésrendszerek összehasonlítása. A motorokból a környezetbe jutó légszennyező anyagok. Az emisszió és az imisszió fogalma, mértékegységek. A benzinmotorok emisszióját befolyásoló tényezők. Az emisszió csökkentési lehetőségei. A gépjármű katalizátorok felépítése, működési elvük és hatásuk a motorra. A benzinmotorok emisszió minősítő elvei és eljárásai. A dízelmotorok emisszióját befolyásoló körülmények. A dízelmotorok ill. járművek emisszióminősítő módszerei, és szabványok elvei.
A szelepvezérlés hatása a töltési fokra és a gázcserére. A szívó és kipufogó rendszer áramlástechnikailag helyes kialakításának hatása a gázcserére és a motor munkafolyamatára. A gázcsere során előálló áramkép és hatása a munkafolyamatra. A perdület és "tumble" mérési lehetősége. A szelepcsatorna áramlástechnikai jósága. A motorba jutó levegő szűrése. A feltöltés célja és alapgondolata. A feltöltött négyütemű motor fontosabb jellemzői (teljesítmény, nyomaték, tüzelőanyag-fogyasztás, károsanyag-emisz-szió) és munkafolyamata. A turbofeltöltés fontosabb jellemzői, alkalmazási területe, előnyei és hátrányai. A mechanikus feltöltés. A mechanikus feltöltésnél alkalmazható töltők és fontosabb jellemzőik. A Comprex feltöltési rendszer működési elve. Feltöltés hangolt szívórendszerrel: lengőcsöves feltöltés, rezonancia feltöltés, kombinált feltöltés. A feltöltők és a motor együttműködése. A feltöltők szabályozása. Munkafolyamat számítási módszerek. A hengerben lévő munkaközeg állapotainak meghatározása gépi számításra alkalmas módszerekkel. Alapegyenletek. Egyszerűsítő feltételek hatása az alapegyenletekre. A munkaközeg, a gyulladás és égés, a falveszteség, a gázcsere és a mechanikai veszteségek modellezése. A szívómotor, a turbofeltöltött motor modellje. A szimulációval nyerhető eredmények.