Felfüggesztés
szabályozása
a biztonság
és a kényelem javítása érdekében
Problémák:
- Az úttartás és az utazási
komfort nem tehető tökéletessé csupán passzív elemek alkalmazásával a felfüggesztési
rendszerben, ilyenekkel csak kompromisszumos megoldás érhető el.
- Bizonyos esetekben az elsődleges
kerék-felfüggesztés nem módosítható, például nehéz tehergépkocsikban.
|
Elsődleges
felfüggesztés-szabályozás
Személyautók
Labor tesztek:
- „Negyed-járműmodell” analízis:
az alap modell vizsgálata, gyorsulás érzékelők és szabályozók alkalmazása
a komfort és a kényelem növelésére.
- Szabályozók robosztusság
vizsgálata, stabilitási problémák, nem lineáris jelenségek, az időkésedelem
hatása.
- Zárt hurkú rendszerek
vizsgálata és szabályozásuk tervezése.
- mű-analízis - a bizonytalan
dinamikai rendszerek újfajta megközelítése.
- Félaktív felfüggesztés
rendszerek csúszómód szabályozása. |
„Negyed-járműmodell”
tesztpad:
- Viszonylag
egyszerű rendszer kutatási és oktatási célokra.
- Könnyen alkalmazhatóak
rá a különféle szabályozási technikák.
- A valódi felfüggesztéseket
megfelelő pontossággal közelíti.
|
A
negyed járműmodell előnyei:
- Érzéketlen a paraméterek
változására.
- A rejtett nem-linearitás
a magas rendű dinamika már a tervezés fázisában figyelembe vehető.
- A szabályozó beállítható
többparaméteres közelítéssel.
|
Másodlagos
felfüggesztés szabályozás
Ülésfelfüggesztés szabályzása
haszonjárművekben
Elméleti kutatások:
- Az emberi test rezonancia
vizsgálata, biomechanikai vizsgálatok.
- Szabályozási elvek fejlesztése
aktív és félaktív ülés-felfüggesztés szabályozáshoz.
Gyakorlati alkalmazás: Szabályozott
ülés-felfüggesztés vizsgáló pad fejlesztése.
|