5 éves
a Magyar Gépjárműipari Szövetség
Ünnepi
előadások a Gellért Szállóban
Az előadók:
Lepsényi István
|
Lukács Pál
|
I. Hodac
|
Történelmi előzmények
Az 1990 utáni időszakban átalakult a magyar ipar struktúrája és átrendeződött
az autóipar szerkezete is.
Magyarországra települtek multinacionális cégek és leányvállalatokat
alapítottak. A hazai gyárak egy része alkalmazkodott a piaci változásokhoz
és új társasági formában folytatták működésüket. Sok esetben megkönnyítette
az új helyzetben való működést az a tény, hogy a magyar gyárakban már korábban
is folyt külföldi licenc alapján gyártás, illetve kooperáción alapuló beszállítói
tevékenység. Az új és az átalakult társaságok szükségesnek érezték az együttműködés
harmonizálását és a kapcsolattartás fejlesztését. Erre utaltak a külföldi
példák is.
A Szövetség alapítása
Így 1998-ban, 5 évvel ezelőtt, tíz autóipari nagyvállalat megalapította
a Magyar Gépjárműipari Szövetséget. A Budapesti Műszaki Egyetem gépjárművek
tanszékének vezetője már előzőleg, éveken keresztül munkálkodott a Szövetség
létrehozása céljából. Személyét tekintélyi elv alapján és semleges mivolta
következtében mindenki elfogadta.
Az alapító vállalatok akkor
• a magyar GDP 6,6%-át
• a magyar export 14,8%-át
• az ipari termelés 25%-át képviselték
Az alapító tagok voltak:
AUDI Hungária
Motor Kft - Győr
FORD Hungária
Kft (ma: VISTEON Hungary Kft.) - Székesfehérvár
KNORR-BREMSE Fékrendszerek
Kft. - Kecskemét/Budapest
MAGYAR SUZUKI Rt. - Esztergom
NABI Autóbuszipari Rt. -
Budapest
OPEL Hungary Powertrain Ltd - Budapest
PREC-CAST Öntödei Kft. - Sátoraljaújhely
RÁBA Járműipari Holding Rt. - Győr
United Technologies Automotive Hungary
(ma: LEAR Automotive Hungary Kft.) Gödöllő
VAW Alumíniumtechnika Kft. (ma:
HYDRO Aluminium Győr Kft.) - Győr
Az MGSZ tevékenysége, fejlődése
A kezdeti célkitűzések a következők voltak:
- az ipari érdekek képviselete az országban és a nemzetközi
kapcsolatokban,
- az együttműködés fejlesztése a kormányzattal,
- koordináló szerep az importálók és a beszállítók számára.
A munka az elnökségi ülésen, a munkacsoportok tevékenységi körében,
valamint a Szövetség által szervezett rendezvényeken keresztül valósult
meg.
Munkacsoportjaink a következő témákra alakultak és működtek:
- kommunikáció, média kapcsolat
- vámügyek
- munkaügyek
- beszállítói
- újrahasznosítás
- oktatás
- benchmarking
- e-business
A Szövetség folyamatosan erősödött és bővült. Az elmúlt időszakban további
vállalatok csatlakoztak:
BAKONY Autóalkatrészgyártó Rt.
- Veszprém
ROBERT BOSCH Elektronika Kft.
- Hatvan
DELCO-REMY Hungary Kft. -
Budapest/Mezőkövesd
DIAMOND Electric Magyarország Kft.
- Esztergom
HARIS Kereskedőház Kft. -
Budapest
HUNGEXPO Rt. - Budapest
IKARUSBUS Rt. - Budapest
IKARUS Holding Rt. - Budapest
KALOPLASZTIK Műanyag és Gumiipari Kft.
- Kalocsa
LORANGER Ipari Kft. - Székesfehérvár
RÁBA-DETROIT Diesel Hungary Kft.
- Győr
SAPU Schefenacker Automotive Parts Ungarn
- Mosonszolnok
SCHWARZMÜLLER Járműgyártó és Ker. Kft.
- Dunaharaszti
TAURIL Gumigyártó és Kereskedelmi Kft.
- Budapest
TEMIC Microeletronic Hungary Kft. -
Budapest
VIDEOTON Holding Rt. - Székesfehérvár
ZF (Zahnradfabrik Friedrichsafen)
- Eger
A járműimportőrök képviseletében az MGE, a Magyar
Gépjárműimportőrök Egyesülete (Budapest) szintén a Szövetség
tagja lett.
A hazai és a nemzetközi kapcsolatrendszerben szervezett eseményeink
jól tükrözték a Szövetség aktivitását. Az öt éves tevékenység körében a
kiemelt rendezvények:
• MGSZ-kiállítás a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek
tanszékével együtt az éppen aktuális Budapesti Autókiállításon, azaz
a minden második évben megrendezett Autoszalon és a következő években szervezett
Autótechnika szakkiállításokon.
• Tudományos konferenciák, amelyeket a Gépipari Tudományos Egyesület
(GTE) gépjármű szakosztályával vagy a Magyar Járműalkatrészgyártók
Országos Szövetségével (MAJOSZ) rendeztünk. Ilyen rendezvények például
az évente megtartott „Autóbusz Szakértői Tanácskozás”, a „Haszonjármű-fejlesztés
konferencia” (egy alkalommal), illetve a három alkalommal megrendezett
„Autóipari Stratégiai Beszállítói konferencia”. Legutóbb pedig magas
színvonalú tudományos konferencia a K+F tevékenységről, valamint a járműforgalmazásról
az EU csatlakozás küszöbén.
A Miniszterelnöki Hivatallal kötött megállapodás folyamatos
együttműködést jelentett a következőkben:
- „Az Európai Uniós csatlakozásra történő felkészülés segítése
az ágazatban”,
- „Támogatás a vállalati K+F-hez, a multinacionális vállalatok csúcstechnológiájának
know-how-jának átvételéhez”.
- „A beszállítóipar fejlesztése”.
Mindezek
- az autóipari fórumok szervezése,
- a vámrendszer fejlesztése,
- a munkakörülmények szabályozása,
- az autóipari termékek újrahasznosítása területén hoztak eredményeket.
A tevékenység új elemei
A Szövetség tevékenységét összefoglaló „Alapszabály” az évek során formálódott,
módosult. Így például a következő szempontok kerültek előtérbe:
• a társadalom humán értékei és a motorizációval együtt járó
technikai fejlődés követelményei közötti összhang megteremtése,
• a közúti környezetvédelem és a közlekedésbiztonság feltételeinek
alakítása,
• az emberi tényezők integrálása a gépjárműtechnikai fejlesztésekbe,
• az alternatív energiaforrások előnyeinek hasznosítása,
• a társadalom elvárásaihoz és igényeihez igazodó technikai környezet
tökéletesítése.
Nemzetközi kapcsolatok
A magyar autóipar széleskörű kapcsolatot alakított ki a nemzetközi szervezetekkel.
Így vált lehetővé az az igen előnyös lépés, hogy csatlakozzon az Autógyártók
Nemzetközi Szervezetéhez (OICA), amelynek 1999-ben tagja lett .
ORGANISATION
INTERNATIONALE DES CONSTRUCTEURS D'AUTOMOBILES
INTERNATIONAL ORGANIZATION OF MOTOR VEHICLE
MANUFACTURERS
Érdemes röviden érinteni az OICA tevékenységét és céljait.
Elsősorban a tagszervezetek kapcsolatfejlesztésével, az autóipar jövőjével,
az álláspontok egyeztetésével, az információk és dokumentációk cseréjével
fogalkoznak. Európai, illetve világméretű együttműködésre törekednek a
gépjárművek gazdaságos, környezetbarát, biztonságos, az emberiség céljait
szolgáló működése érdekében.
Az OICA a társadalom és a járműipar közt áll, az ipar képviseletében.
Értékeli a társadalom kihívásait és elvárásait, elemzi az ipar ez irányú
lehetőségeit ösztönzi a fejlesztést. Az OICA 2002 évi őszi közgyűlését
Budapesten tartotta az MGSZ igen sikeres közreműködésével. Ez is fémjelezte,
és elismerte az MGSZ nemzetközi aktivitását és eredményeit. Az OICA-nak
jelenleg 41 ország a tajga az autóipari –illetve ahol ilyen nincsen az
autóimportőri szövetség útján.
2002-ben egy másik szervezethez való csatlakozás is lehetővé vált számunkra.
Együttműködünk az Európai Autógyártók Szövetségével (ACEA).
Association
des Constructeurs Européens d' Automobiles
European Automobile Manufacturers Association
Ennek a Szövetségnek a legnagyobb Nyugat-Európai autógyártók a tagjai.
Az MGSZ-t meghívták a Liaison Committee (az ún.Kapcsolattartó Bizottság)
munkájába.
Az ACEA székhelye Brüsszelben van és az EU központtal van kapcsolatban.
Feladatának tekinti az Európai autóipari és közlekedési előírások alkotását
és harmonizálását, a társadalom igényének és az ipar lehetőségeinek összehangolását.
Működési területe igen széles: az adózás kérdésétől, a biztonsági követelményeken
át a környezetvédelemig terjed.
Az ACEA kapcsolaton keresztül is eligazítást kap országunk az EU csatlakozás
érdekében, valamint közvetlenül tud együttműködni 6 ország 13 gyárával.
Kihívások az EU csatlakozás idején
• Együttműködés a gyártásra és a közlekedésre vonatkozó EU
szabályok harmonizálása és alkalmazása területén.
• A kutatás, a fejlesztés magas színvonalú támogatása.
• A befektetések ösztönzése:
- további gyártóbázisok telepítése,
- a K+F munkák honosítása,
- a beszállítói színvonal fejlesztése,
- a szakemberképzés szélesítése útján.
• A roncsautók kezelése, a járműforgalmazás alakítása az új szabályok
szerint.
• Az Autóipari Kompetencia Centrum szervezése, a fejlesztő erők gazdaságos
koncentrálásával.
• A „100 éves a magyar autóipar” rendezvénysorozat szervezése 2005-ben.
Az MGSZ Szervezete
A Szövetsége első elnöke Albert Lidauer volt, az Opel szentgotthárdi
gyárának vezérigazgatója volt.
Őt Jürgen Hoffmann követte, aki az AUDI győri gyárának vezetője
volt. A jelenlegi elnök Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek
vezérigazgatója, akit az OICA nemzetközi szervezet alelnökévé választottak.
A főtitkár prof. dr. Palkovics László egyetemi tanár,
helyettese Székely Levente, a Diamond Electric Magyarország Kft.
igazgatója. Az MGSZ iroda munkáit Baski Csilla, dr. Lukács Pál és
dr.
Körmendy Ágoston végzik. A Szövetség székhelye 2002. június 30-ig a
BME Gépjárművek tanszékén volt, majd 2002. július 1-től a Knorr-Bremse
Kutatási és Fejlesztési Központjában van.
|