MEGÁLLAPODÁS
a BME és a Knorr Bremse között
Szeptember
30-án a Műegyetem és a Knorr Bremse megállapodást írt alá az általuk közösen
létrehozandó "Biztonságkritikus jármű-, és járműirányítási rendszerek kutatása"
elnevezésű kutató laboratóriumról.
A
Knorr Bremse a vasúti- és közúti haszonjárművek fék-, felfüggesztés-, és
más járműrendszereinek vezető gyártója, amely több mint 10 éve folytat
Magyarországon eredményes kutatási és fejlesztési tevékenységet. A Knorr
Bremsé-nek 10 évvel ezelőtt hozott döntése, miszerint Magyarországra telepíti
stratégiai termékfejlesztésének jelentős részét, helyesnek bizonyult, és
ma már egy sor olyan, a biztonságkritikus járműirányító rendszerek területén
működő vállalat, mint pl. a Robert Bosh, a Thyssen Krupp, a Continental
Teves, a Temic és a ZF, folytat jelentős fejlesztő és gyártó tevékenységet
hazánkban.
Ezen
tevékenységének eredményességéhez meghatározó mértékben járult hozzá a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel folytatott szoros és
szerteágazó együttműködése, amely kiterjed az oktatás, a közös kutatás
és fejlesztés, és egyéb területekre. Az Egyetem számos tanszéke, oktatója,
doktorandusza és hallgatója vett és vesz részt közös projektekben, valamint
közvetlen megbízásos tevékenységben.
Jelentős részben
ennek a tevékenységnek az eredményeképpen jött létre Magyarországon a BME
által fémjelzett, és ma már ipari alkalmazásokkal is bíró járműirányítással
foglalkozó tudományos iskola, amelynek jelentős nemzetközi elismertsége
van mind akadémiai, mind ipari körökben.
A Kutató
Laboratórium alapításának célja
A
kutató laboratórium célja, hogy az elektronikusan irányított biztonságkritikus
járműrendszerek területén eddig létrejött eredményeket továbbfejlessze,
strukturálja, azokat kiterjessze az eddigi alkalmazásokon túl, és hozzájáruljon
ezek eredményeinek - elsősorban a hazai - gazdaságba való bevezetéséhez,
valamint a biztonságkritikus rendszerekre vonatkozó műszaki kultúra kialakításához.
A Laboratórium
alapvetően – de nem kizárólagosan - a következő területeken kíván tevékenységet
folytatni:
• Közúti
és vasúti járművek elektronikusan irányított fék- és felfüggesztés-rendszerei,
és azok elemei,
• Közúti
járművek (mind személy, mind haszon) kormányzási rendszerei és elemei,
különös tekintettel az elektronikus kormányrendszerekre,
• Közúti
és vasúti járművek menetdinamikai stabilizáló rendszerei,
• Vezető-támogató
intelligens rendszerek és azok elemei ,
• A
hajtáslánc elemeinek irányító rendszerei (motor, váltó),
• Járműcsoportok
és nagyobb járműszerveződések irányítása (pl. flották, önszerveződő egységek),
• A
fenti területeken alkalmazható - matematikai, rendszertechnikai, gépészeti,
irányítási - elméleti kutatások,
• A
biztonságkritikus rendszerek vizsgálatában alkalmazható (elsősorban megbízhatóság-elméleti,
statisztikai) módszerek adaptálása és fejlesztése,
• Szimulációs
és identifikációs módszerek.
A laboratórium
alapvető célja, hogy a fenti tevékenység eredményei a legrövidebb időn
belül bekerülhessenek az egyetemi oktatásba és a doktorandusz-képzésbe.
A Laboratórium
szervezete
A Laboratórium
létrehozásával nem jön létre új egység sem az Egyetem, sem a Knorr Bremse
szervezetében. A Laboratórium az abban részt vevő egyetemi tanszékek oktatóinak,
kutatóinak, doktoranduszainak és hallgatóinak informális közössége, amely
a Laboratórium keretein belül az azt létrehozók - és a későbbiekben további
partnerek - által meghirdetett feladatokon dolgoznak, fizikailag nem szükségszerűen
azonos helyen.
A Laboratórium
adminisztratív felügyeletét, az alapvető infrastrutktúrát a Közlekedésmérnöki
Kar Gépjárművek Tanszéke nyújtja a Laboratórium szakmai koordinációját
dr. Palkovics László egyetemi tanár végzi.
A Laboratórium
finanszírozása
A Laboratóriumban
folyó tevékenység alapfinanszírozásáról (ösztöndíjak, eszközök, konferencián
való részvétel, stb.) a két fél - A Magyar Közlekedési Mérnökképzésért
Alapítvány támogatásával - közösen gondoskodik. |