A
KTI Rt. (1991-1998)
A
nyolcvanas évek végére a Közlekedéstudományi Intézet és leányvállalata,
a TRANSINNOV szervezetén érezhetővé válik, hogy más társadalmi-gazdasági
körülmények között és más feladatokra szerveződött.
A 257 főre csökkent KTT-TRANSINNOV együttes szervezetében 1991-ben 51
vezető található. Több olyan osztály (iroda) szerveződik, amelyben a kutatók
száma nem több 2-3 főnél. Mindkét intézet hatékonysága folyamatosan csökken,
és ezzel párhuzamosan megkezdődik a tehetséges kutatók elvándorlása is.
A
kérdés az, képes-e a KTI az átalakuló gazdaságba beilleszkedni, az új kihívásoknak
megfelelni és fejlődni, vagy sok más intézethez hasonlóan megszűnik. Ezt
a reális veszélyt ismeri fel Siklós Csaba közlekedési miniszter, amikor
1991 áprilisában dr. Sztojanovits Ivánt miniszteri biztosként megbízza
a KTI-TRANSINNOV-nál kialakult válsághelyzet felszámolására.
A miniszteri biztos a gazdálkodás stabilizálására és a tudományos kapacitás
megőrzése, fejlesztése érdekében 1991. július 1-jén a KTI-t és a TRANSINNOV-ot
egyesíti. A válságmenedzselés befejeztével távozik a miniszteri biztos.
1992. január 1-jétől Ecsedy Gábor veszi át az intézet vezetését.
Az intézet stabilizációját folytatva 1992. július 1-jétől a járműtechnikai
vizsgálati tagozat TÜV Hannover-KTI Kft. néven Egri István vezetésével
német többségi tulajdonnal, 46 százalékos KTI tulajdoni hányad mellett
vegyes vállalattá alakul.
Az egyesített kutatóintézet folyamatos racionalizálás mellett élesedő
hazai és külföldi versenyben is jól alkalmazkodik a változó piaci körülményekhez.
Az intézet 1993. április 1jétől részvénytársaságként működik, az állami
tulajdonosi jogokat az Állami Vagyonkezelő Rt. gyakorolja, ugyanakkor a
szakmai felügyeleti jogkör megmarad a KHVM-nél. Ez az állapot 1995-ben
szűnik meg, amikor is a KHVM visszakapja az intézet feletti tulajdonosi
jogokat is.
A magyar gazdaság nehézségei ellenére az intézet belföldi és nemzetközi
tekintélye tovább nő. Az intézet néhány tehetséges fiatal munkatárssal
gyarapodik, alapkövetelménnyé válik az idegen nyelvek tudása és a számítástechnikai
ismeret, az intézet folyamatosan korszerűsíti informatikai rendszerét.
Az intézet alapításának hatvanadik évfordulójára a közlekedési kormányzat
mértékadó tudományos döntéselőkészítő intézményévé válik és mind eredményesebb
a piaci versenyben is. A COST. PHARE, EU kutatási-fejlesztési programok
keretében nemzetközi konzorciumok tagjaként eredményesen integrálódik az
Európai Unió közlekedési kutatási-fejlesztési rendszerébe, bekapcsolódik
a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) Útügyi Kutatási
programjába.
|