A
KTI ÉS A TRANSINNOV (1982-1990)
A Tudománypolitikai
Bizottság 1980. decemberében hozott határozatának végrehajtásaként a Közlekedés-
és Postaügyi Minisztérium a KÖTUKI alapító határozatának hatályon kívül
helyezése mellett megalapítja a Közlekedéstudományi Intézetet, egyúttal
összlétszámát max. 320 főben állapítja meg. A jelentős átszervezésre
váró intézet igazgatására dr. Bajusz Rezsőt nevezi ki a minisztérium.
Az
intézet egyszerre működik rendszerintézményként (ellátja a közlekedés összehangolt
fejlesztését megalapozó célprogramokból adódó feladatokat) és bázisintézményként
(végzi és összefogja egyes komplex témák kutatását, fejlesztését). Az intézet
a gyakorlati problémák megoldása. a tudományos kutatásnak a fejlesztési
feladatok irányába való kiszélesítése érdekében 1983-ban megalapítja a
TRANSINNOV Közlekedési Műszaki Fejlesztő Leányvállalatot, amelynek fő tevékenysége
a műszaki szolgáltatás. A vállalat vezetésére dr. Kaján Béla kap megbízást.
A
KPM – összhangban a tudománypolitikai irányelvekkel és a közlekedéspolitikai
célkitűzésekkel – a kutatásirányítást a hatodik ötéves tervidőszakkal kezdődően
korszerűsíti és a tárca kiemelt kutatási-fejlesztési feladatait az 1981-1990
közötti időszakban négy ágazati és hat alágazati, illetve négy ágazati
és hat ágazati témacsoport keretében rendszerszemléletben a KTI részvételével,
koordinálásával végezteti. A nagy jelentőséggel bíró, a teljes társadalmat
érintő műszaki-gazdasági kutatási-fejlesztési programok végrehajtásából
egyaránt kiveszi részét az utas és a járműves szakma, közös erőfeszítéseik
eredményeként fokozatosan javul a hazai közlekedés helyzete, állapota,
a magyar közlekedéstudomány nemzetközi megítélése.
Az
intézet több mint bősz országgal és mintegy félszáz külföldi intézménnyel,
szervezettel áll munkakapcsolatban. Hasonlóan kiterjedt hazai és nemzetközi
kapcsolatokkal rendelkezik a leányvállalat is, amely kutatási tevékenysége
mellett elsősorban élenjáró műszaki fejlesztésekkel segíti a magyar közlekedési
vállalatokat.
A két intézet szervezeti struktúrája, működési rendje közel tíz
év alatt többször is változik.
A KTI-nél és leányvállalatánál többször kerül sor vezetőváltásra.
Az évtized végén a politikai, gazdasági. társadalmi változások a két intézmény
működésére is hatással vannak. A csökkenő központi finanszírozás és a kialakult
belső feszültségek ellenére az intézet talpon marad. a munkatársak többségének
tudományos elhivatottsága az intézetet megmenti a széthullástól. A működési
rendjében fellazult intézményt a tárca vezetése kényszerű átszervezéssel
megerősíti, stabilizálja és újra a korszaknak megfelelő komplex közlekedéstudományi
kutatások szolgálatisba állítja.
|