A
KÖTUKI (1971-1981)
Az ATUKI és az
UKI egyesítésével megalakított Közúti Közlekedési Tudományos Kutató Intézet
(KÖTUKI) 1971. január 1-jén kezdi meg működését.
A kutatói kapacitások összevonását a dr. Csanádi György közlekedés-
és postaügyi miniszter által képviselt nyitottabb közlekedéspolitika kezdeményezi,
felismerve egy megfelelő nagyságú és felkészültségű kutatóbázis szerepét
a közúti közlekedési ágazatra háruló, egyre nagyobb súlyú nemzetgazdasági
feladatok elvégzésében.
Az
1971-től 1981. végéig tartó tizenegy esztendő a dinamikus fejlődés időszaka.
Megvalósul a korábban szétszórt kutatóhelyek összevonása, az évtized közepére
kiépül az intézet Than Károly utcai központi székháza. Elkészülnek a különböző
vizsgálati laboratóriumok, üzemi csarnokok, raktárak és a különféle szociális
helyiségek, majd később a kulturális és sportlétesítmény. Az intézet kutatási
profiljába tartozó úttechnológiai feladatok ellátása a Temesvár utcai telephelyen
történik.
Az
intézet ebben az időszakban számottevő pénzügyi lehetőséget kap kutatási
eszközök, berendezések beszerzésére, a számítógépes kutatás alapjainak
megteremtésére. A nagy arányú fejlesztések szorosan összekapcsolódnak az
ágazati célprogramokat létrehozó tudománypolitikai koncepcióhoz.
A hetvenes évek végére a korábban művelt hagyományos „technológiai jellegű"
kutatások erőteljesen háttérbe szorulnak, a feladatok és az árbevétel mintegy
80 százaléka már célprogramokból származik. Felerősödik a nemzetközi együttműködés.
A KÖTUKI munkatársai megjelennek a KGST, az OSzZsD és az ENSz EGB fórumain.
Gyorsan fejlődnek az intézet nyugati kapcsolatai is, egyre több szervezettel
alakul ki eredményes szakmai kapcsolat.
A növekvő feladatmennyiség egyrészt a szervezeti struktúra szinte folyamatos
változását, másrészt az alkalmazotti létszám növekedését vonja maga után.
Tizenegy év alatt négy nagyobb és számos kisebb átszervezés történik az
1975-ben 540 alkalmazottat regisztráló, de még az évtized végén is több
mint 500 főt foglalkoztató intézetben. Sokan ebben az időszakban szereznek
tudományos fokozatot, mások különböző oktatási intézményekben tanulnak
tovább.
A hetvenes évek végén elkészült Tudománypolitikai Bizottság által kijelölt
szakértői javaslat szerint az ágazati K+F célprogramok összehangolt végrehajtása,
a tudományos igényű kutatómunka jobb feltételeinek megteremtése érdekében
az intézetet át kell alakítani.
1981. december 31-én a KÖTUKI Közlekedéstudományi Intézetté (KTI) alakul.
|