AZ
ALAPÍTÁS ELŐTT (1883-1938)
A mai Közlekedéstudományi Intézet Rt. első jogelődjének megszületése
sok tekintetben összefügg a m. kir. Technológiai Iparmúzeummal. amelyet
1883-ban az Országos Iparegyesület kezdeményezésére Trefort Ágoston vallás-
és közoktatásügyi miniszter alapított.
Az
Iparmúzeum működése alapításának első évtizedében főleg muzeológiai jellegű.
Korszerű ipari technológiai eljárások, szerszánok és gépek bemutatásával
szolgálja az iparosság fejlődését. Hamarosan azonban már ipari szakoktatással
és rendszeres továbbképző tanfolyamokkal segíti a hazai ipar felemelkedését.
1907 és 1913 között közel 1250 tanfolyamon mintegy 35 ezer hallgató látogatja
az előadásokat. Az ipari anyagvizsgálatok és kísérletezés terén az Iparmúzeum
jelentős eredményeket ér el.
1911-ben a kormány az anyagvizsgáló és ipari kísérleti ügykört kiveszi
az Iparmúzeum tevékenységi köréből, és azt a Budafokon alapított m. kir.
Ipari Kísérleti és Anyagvizsgáló Intézet hatáskörébe utalja.
A
első világháború és az azt követő összeomlás az Iparmúzeum és a m. kir.
Ipari Kísérli és Anyagvizsgáló Intézet sorsát megpecsételi. A bennük végzett
tevékenység megmentése érdekében a két intézményt 1922-ben m. kir. Technológiai
és Anyavizsgáló Intézet néven egyesítik. A monarchia gazdasági egységének
felbomlásával az egyesített intézetre új feladatok hárulnak. Működésének
főbb irányai: ipari anyagvizsgálat, energiagazdasági és ipari kísérletezés,
valamint szakvéleményezés és szaktanácsadás. Felerősödnek a fa- és csutkagázmotor-kísérletek,
az invert generátorok vizsgálata, fejlesztése, a különféle rendszerű dízelmotorokhoz
használt külföldi származású gázolajok kátrányos olajokkal való helyettesíthetőségének
kísérleti vizsgálatai, valamint a spiritusz motorikus célokra való felhasználásának
tanulmányozása.
Az intézet a műszaki haladás előmozdítására nyilvános könyvtárat és
olvasótermet működtet. Az ország egyetlen nyilvános ipari és műszaki –
sok tekintetben közgazdasági – könyvtára látogatottság tekintetében a hazai
könyvtárak sorában a harmadik. Könyvállománya 1933-ban több mint 45 ezer
kötet.
1938-ban a tekintélyes intézet keretei között születik meg a magyar
automobilizmus ügyét szolgáló új szervezet, az Országos Automobilkísérleti
Állomás. A m. kir. Technológiai és Anyagvizsgáló Intézet neves munkatársai
közül hárman a Kísérleti Állomás történetében is meghatározó szerepet játszanak.
Streihammer Antal, dr. Vér Tibor és Prohászka László aktívan részt vesz
az állomás megszervezésében. Közülük a két utóbbi később az állomás igazgatója
lesz.
|